מכון רישוי

יד שנייה במצב מעולה
הרכב הראשון שרובנו רוכשים הוא לרוב רכב משומש ולא רכב חדש-והצעד הראשון לרכישה מוצלחת הוא לוודא שהפגוש לא ינשור ממנו בשבוע הראשון שננהג בו, הצמיגים לא יתפוררו, והמנוע לא יתחיל לעשן לפתע-או בשתי מילים: מכון רישוי, אמין, מורשה, אובייקטיבי, והכי חשוב – אל תוותרו על ביצוע בדיקה שבה אתם תהיו נוכחים, גם אם המוכר מציג לפניכם תוצאות בדיקה שנעשתה שלא בנוכחותכם, ואל תתפתו לבדיקה במכון רישוי שהמוכר ממליץ עליו מאחר ולעיתים תוצאות הבדיקה שיימסרו לכם על ידי המכון לא יגלו לכם את מצבו האמיתי של הרכב ואתם תמצאו עצמכם עם רכב במצב מכני גרוע שתצטרכו לשלם עליו למוסך סכומים גבוהים מאוד.

מכוני הרישוי הם מכונים מורשים לביצוע בדיקות רישוי אך רובם משמשים גם כמכונים לבדיקה לפני רכישת רכב-מצב של ניגוד אינטרסים מובהק מאחר וחלק ממכוני הרישוי מבצעים גם את הבדיקה וגם את התיקונים הנדרשים על פי בדיקה שהם עצמם ביצעו, או מפנים את בעל הרכב למוסך מטעמם – ולא טובת מזמין הבדיקה לנגד עיניהם אלא טובתם שלהם.

הבדיקות אותן יש לדרוש ממכון הרישוי הן:
1. מצבו המכני של הרכב.
2. היסטורית התאונות שעבר הרכב.
3. עלויות התיקונים שעל הרכב לעבור.

בכל פנייה למכון רישוי מזמין הבדיקה חותם על טופס הזמנת בדיקה שבו מפורטים תחומי האחריות של מכון הרישוי לגבי הבדיקה:
1. גילוי זיופים.
2. גילוי תקלות.
3. גילוי ליקויים.

הסכם זה יכול לשמש בבית משפט לגבי הסעיפים המפרטים את תחומי אחריות מכון הרישוי, אך במקרים שבהם מתעורר חשד לעבירה על החוק, לדוגמה במקרה של זיוף מספר שילדה או מספר מנוע של רכב שהתגלה כגנוב, או במקרה של רכב שעבר תאונה קשה, החוק רואה במכון הרישוי אחראי לגילוי התאונה או הזיוף גם אם בהסכם מצויין במפורש שגילוי זיופים ותאונות קשות אינו בתחום אחריותו של המכון בגלל ההשלכות שיש לגילויים אלו על בטיחות הרכב, על תקינותו, ועל הערך הכספי שלו.

בדיקות מוקדמות
מומלץ לבצע מספר בדיקות ולשאול מספר שאלות עוד לפני שמגיעים לשלב בדיקת הרכב במכון רישוי:
1. האם שם המוכר רשום כבעליו של הרכב ברישיון הרכב-אם השמות אינם זהים, סיכוי גבוה שהמוכר הוא סוחר רכב ולא אדם פרטי.
2. בדיקת רישיון הרכב לגבי רישום של חברות השכרת רכב או מוניות או חברות ליסינג-מחירו של רכב מחברת השכרה או ליסינג נמוך יותר, ולכן לעיתים נעשה ניסיון להסתיר עובדות אלו.
3. בדיקת ביטוח רכב בתוקף-ביטוח שפג תוקפו לעיתים מרמז על כך שהרכב עומד לפני הבית זמן רב וייתכן שהוא במצב של "טוטאל לוסט".
4. בדיקת עיקולים ושעבודים ברישומי משרד הרישוי-לא ניתן לעשות העברת בעלות לרכב שיש עליו עיקולים או שעבודים.

לאחר שעברתם את כל הבדיקות הנ"ל בהצלחה, השלבים הבאים תלויים בתוצאות הבדיקה שבידכם: אם יש צורך בתיקונים שאותם אתם מעוניינים לבצע-מומלץ לבחור במוסך שמטפל באופן קבוע ברכב ובו נמצאת כל היסטורית הטיפולים של הרכב, כך תוכלו לקבל פרטים נוספים מבעל המוסך שישפיעו על המחיר אותו תשלמו למוכר, ובמקרים של תקלות מרובות או רכב שעבר תאונה קשה ייתכן ותחליטו שאינכם רוכשים אותו.

אם החלטתם בכל זאת לרכוש את הרכב בקשו מבעל המוסך הצעת מחיר על התיקונים הנדרשים ואת עלות התיקונים הפחיתו מהמחיר, ועימדו על כך שזה המחיר אותו אתם מוכנים לשלם או שאין עסקה, מאחר ואין שום סיבה שאתם תשאו בהוצאות תיקונים שנגרמו כשהרכב היה עדיין ברשותו של המוכר.

טיפ לסיום
חתמתם, שילמתם, בשעה טובה הרכב שלכם אחרי שעברתם את כל מסלול הבדיקות התיקונים וכו', הגיעה השעה להתקשר לחברת הביטוח או לסוכן הביטוח שבה הבעלים הקודמים עשה ביטוח לרכב על מנת שירשמו את הפוליסה על שימכם באופן מיידי, שכן ביטוח מקיף וביטוח צד שלישי (נזקי רכוש) הינם אישיים – והעברת הבעלות למעשה מבטלת ביטוחים אלה.
מומלץ לבצע סקר השוואת מחירי ביטוח רכב רק אחרי שהפוליסה כבר רשומה על שמכם, מאחר ומאותו רגע שהתבצעה העברת בעלות, הרכב שלכם מבוטח רק בביטוח חובה (נזקי גוף) כך שאם עשיתם תאונה או רכבכם נגנב לפני שהפוליסה נרשמה על שימכם, חברת הביטוח לא תפצה אתכם.